FATA MORGANA - horror metal forever! - Rock Shock

recenze

Pakliže jste byli takříkajíc aktivně účastni raných a svým způsobem zlatých časů českého metalu přelomu osmdesátých a devadesátých let (avšak není to podmínkou) a patříte-li do posčetné skupiny nostalgiků, nepochybně se vám před časem zrychlil tep při zprávě, že legendární plzeňské heavy/black těleso FATA MORGANA stylově povstalo z hrobu. Mýlil se však ten, kdo škarohlídsky předpovídal, že skupina odehraje pár koncertů, maximálně vydá vzpomínkové album (což se mimochodem stalo) a opět se odporoučí do říše mrtvých. Před Vánocemi vylisované a v lednu do obchodů vyexpedované druhé CD Spalovač mrtvol to jednoznačně popírá, stejně jako následující postřehy baskytaristy Petra Neumana.

Čas oprášit rakve

Fata Morgana znovu ožila po osmi letech nečinnosti. Byl návrat po takové době těžký? V čem se z vašeho pohledu ´přechodně nezúčastněných´ v mezičase nejvíc změnila situace na české metalové, potažmo vůbec hudební scéně?
To je jasný, že to nebyla sranda, vždyť za tu dobu taky vznikla spousta kapel... V létě roku 2000 vyšla v novinách celostránková reportáž o právě vycházejícím CD Peklo nezná vyvolených - A Tribute To Fata Morgana, na němž vzdávaly hold svým někdejším vzorům (to zní blbě, co?) současné špičky undergroundového metalu, např. Pandemia, Avenger, Coward atd. Když jsem si přečetl, že autor článku Michal Filipi označuje Fatu jako velkou metalovou legendu, zkontaktoval jsem Ajsu a domluvili jsme se že by nebylo špatný voprášit rakve a znovu to rozbalit...
A k té situaci na hudební scéně: víš, strašně mě štvalo, že začátkem 90. let začaly rockovou a metalovou muziku vytlačovat přiblblý diskotéky a kapely se hromadně rozpadaly (včetně nás). V dnešní době to už zase pěkně vře tím správným nářezem, a vo tom to je!

Splnil comeback ve všech směrech to, co jste si od něj slibovali? Neměli jste přece jen v koutku duše představy, že onen návrat bude ještě daleko ´hvězdnější´?
To víš, že jsme čuměli jako vrány, svoje fanoušky jsme si museli zase získat. Přece jenom jsme měli dlouhou pauzu a na hvězdnej návrat potřebuješ hvězdný prachy, ale po třech letech máme opět slušnou posluchačskou základnu.

recenze

Co se za ty tři roky fungování obnovené Faty skutečně povedlo a co naopak zůstává zatím nesplněným cílem?
Jsem rád, že hrajeme na většině důležitých festivalů. Loňskej nejsilnější zážitek byl z festivalu Noc plná hvězd v Třinci. Hráli jsme v sobotu na závěr festivalu na B-scéně. Když jsme to rozbalili, z Áčka, kde zrovna dohrával Kabát, začali lidi hromadně přebíhat k nám, až tam bylo totálně nařezáno. To mě fakt totálně dostalo. Mým snem je představit naše nový CD v sobotu večer v Třinci na áčkovým pódiu.

Fanoušci od vás, jak už tomu v podobných případech bývá, vyžadují především staré známé věci. Baví vás vůbec ještě tyhle letité ´vykopávky´ hrát? A není to celé trošku demotivující pro tvorbu nového repertoáru, který stejně bude řada lidí vždycky brát jen jako nutný doplněk pomyslného koncertního best of Fata Morgana?
Snažíme se hrát většinou nový věci, ale starý fláky musíš hrát taky, kvůli pamětníkům. Samozřejmě že nechceme jenom těžit ze starý slávy, proto muziku i pódiovou show neustále zdokonalujeme.

Fata Morgana = Zdeněk Troška black metalu?

Někteří kritici nebo mladší muzikanti Fatě vyčítají, že hudebně i textově zůstala hluboko v 80. letech a není schopna nějakým způsobem reflektovat, že i v metalu už se píše jedenadvacáté století. Co ty na to, Petře? Připouštíš, že jste do jisté míry ´retro´ záležitost?
To jsi mi připomněl festival ve Velké Hleďsebi, kde na nás členové skupiny, kterou nebudu jmenovat, pokřikovali ´Vy čů...., umíte ho..., vypadněte, my jsme nejlepší!´ Tak z takový nastupující generace muzikantů se mi chce zvracet. Co se týče kritiků, mně se líbí názor režiséra Zdeňka Trošky: Dělám to pro lidi a ty jsou spokojený, ne pro kritiky... Teď jsem si to pěkně podělal, co? Máme prostě svůj ksicht, nechceme měnit každej rok styl podle toho, co je právě modrrní. A kromě toho, já bych byl hluboko nejradši každej den!

V čem spatřuješ základní posun, ke kterému došlo na novém albu ve srovnání se starším repertoárem? Mimochodem, Spalovač mrtvol nepřináší pouze věci vzniklé až po obnovení souboru, že? Mám pocit, že dvě z nich se objevily už na demu Kremace ďábla...
Poslechni si třeba bicí, to je úplně o něčem jiném. Celkově je nové album vyzrálejší a tvrdší. Zařadili jsme tam i dvě věci, který vznikly těsně před rozpadem kapely, a to jsou Sexuální deustátor a Život po životě - ty máš ale pamatováka!

První album Hroby se otvírají... muselo svým obsahem typu ´nejvější hity Faty Morgany´ potěšit většinu pamětníků, ale zbývá řada dalších, nikdy oficiálně nevydaných písní z rané - a bezesporu nejslavnější - fáze existence skupiny. Neuvažujete o ještě jednom retrospektivním nosiči?
Máme ty skladby samozřejmě na kazetách, ale v katastrofální kvalitě, to by nevyčistil ani velmistr zvuku Viktor. Nahrát je znovu ve studiu, to by znamenalo opět balík peněz - ale když je někdo poskytně, proč ně? Haló, haló, sponzoři, kde jste?

Nikde se nevrátí pohádka mládí? Jak komu!

Když už jsme u toho vzpomínání: máš nějaké zprávy o zakladateli Faty Morgany Danielu Švarcovi? Nenabízeli jste mu, aby se na comebacku kapely také nějakým způsobem podílel?
Jednou jsme ho zkoušeli kontaktovat, ale on už je dneska jinde.

Téměř neodmyslitelná pro vystoupení Faty vždycky byla ´přidružená´ hororová pódiová show. S něčím podobným se před časem začala prezentovat populární východočeská formace Komunální odpad a dokonce už jsem zaslechl, že prý ji kopírujete. Nejpřijde Ti to legrační?
Tak to je brutální, to teda pozdrav Satan! Já tuhle skupinu viděl loni na festivalu ve Spáleným Poříčí a je pravda, že její pódiová show je takřka stejná jako ta naše. Ale věř mi, že rozhodně nejezdím na taneční zábavy do východočeskýho kraje zkoumat Komunální odpad... Fata svojí show předvádí od roku 1987 - datum vzniku Odpadu bohužel neznám, protože tenhle styl muziky neposlouchám. V každým případě Kiss měli taky spoustu kopií... a člověka zahřeje na srdíčku, když někdo chce být jako on.

Jaká překvapení chystáte pro nejbližší měsíce?
Součástí CD Spalovač mrtvol je videoklip Elizabeth Bathory, který bude prezentován v televizi Óčko - začátkem února jsme hosty v jejich Madhousu. K nové desce čekejte pochopitelně novou show na všech koncertech a festivalech - měli bychom být mj. na Noci plné hvězd, Open Hell Festu, samozřejmě na námi pořádaném tradičním Dracula Festu... Kromě toho chceme zkoušet, makat na nových věcech a vyvádě, jako by nám bylo patnáct. Nic víc, nic míň.
www.fata-morgana.cz


diskografie a sestava

Současná sestava:
Roman Benda - kytara
Roman Schneider - kytara
Petr Neuman - baskytara, zpěv
Jiří Kočí - bicí
Roman ´Ajsa´ Hanzlíček - zpěv

Diskografie:
Hrabě Konrád (demo, 1987)
Asterix - live (demo Asterix, 1988)
Zombie (demo, 1988)
Ústavní spalovna (demo F.A.T., 1989)
United Fires (demo Fata, 1990)
Kremace Ďábla (1992)
Hroby se otvírají... (2001)
Spalovač mrtvol (2003/2004)


FATA MORGANA
Kapka historie (nikoho nezabije):
Skupina Fata Morgana vznikla v roce 1986. (Již dva roky předtím sice začala zkoušet, pod tehdejšími názvy jako Komplex, Démon nebo Kobra však nikdy nevystoupila.) U zrodu stáli mj. kytaristé Ota Husák (posléze - a stejně tak i dnes Ferat) a Daniel Švarc (později Törr a Daniel´s) nebo nynější bubeník Palice Michal Pošvář. Nejslavnější sestava se Švarcem, basákem Petrem Neumanem, bubeníkem Pavlem Osvaldem a frontmanem Romanem Hanzlíčkem zvaným Ajsa se vytvořila o rok později a Fata Morgana tendy definitivně nabrala blackmetalový kurz. Následovala řada úspěšných vystoupení (soubor nejen díky své, na příslušnou dobu hodně odvážné show v prosinci 1987 hned dvakrát takříkajíc dobyl i pražskou metalovou Mekku, tedy KD Barikádníků), vzniklo též první demo Hrabě Konrád, ale to vše s sebou zároveň neslo rázné zásahy strážců tehdejší socialistické morálky a kulturnosti, jež vyvrcholily zákazem vystoupení Faty Morgany na dnes už legendárním festivalu Death Metal Session v květnu 1988 a následným dočasným rozpadem kapely. Už před tím však Ajsa odešel na vojnu a Neuman soubor kvůli neshodám se Švarcem také opustil, aby si s sebou odnesl dosavadní repertoár a ten, doplněn o nové skladby, dál prezentoval s novými spoluhráči pod názvem Asterix (ani on se však nevyhnul brzskému nástupu ke splnění své vojenské povinnosti). Psychicky poněkud ´zvláštní´ Švarc, tehdy již používající umělecké jméno Šakal, si vyzkoušel hraní v prvoligovém Törru, jenže i ten stihl zákaz. Vrádil se tedy do Plzně a postavil nové tříčlenné těleso pod krycím názvem F.A.T., v němž působil i Osvald. Na podzim 1989 se však znovu stěhuje do Prahy opětovně posílit Törr, a F.A.T. tím končí. Nezdolný manažer kapely (a Šakalův otec) Ladislav Švarc postavil zbrusu novou sestavu s jepičím životem nazvanou Fata (stihla po sobě nicméně zanechat jedno demo), aby se posléze dohodl na spolupráci s Asterixem, ve kterém v tom čase opět působil nejen Neuman, ale také Ajsa. Soubor přijal zpátky osvědčené jméno Fata Morgana a vzdor četným personálním změnám působil na scéně až do roku 1993, kdy jeho členové definitivně vzdali svůj boj s upadajícím zájmem publika a vrhli se na podnikatelské aktivity.
Další etapa činnosti se začala psát až v roce 2000, kdy Ajsa s Neumanem, nabuzení především vznikem tributního cédéčka na počest Faty Morgany, ohlašují návrat kapely na pódia. K němu došlo po půlroce zkoušení v dubnu 2001. Obsazení, jak už je u téhle kapely zvykem, se od těch dob opět několikrát proměnilo, nicméně ústřední dvojice zůstává...

 

Aktualizováno (Sobota, 12 Březen 2011 17:13)